Większość z nas zadowala się najczęściej klasą ekonomiczną. I skoro jesteśmy ze sobą szczerzy, tak prawdopodobnie zostanie, jeśli nie uśmiechnie się do nas szczęście (dowiedz się, jak podwyższyć klasę lotu). Ale nie jest aż tak źle, prawda? I tak wszyscy wylądujemy w tym samym miejscu, a przez ostatnie kilka lat dużo się poprawiło. No chyba, że utknąłeś w starym samolocie, gdzie w ogóle nie ma miejsca na nogi, na cały rząd jest jeden podwieszany telewizor, a obok ciebie siedzi maluch, który właśnie dostał swojego pierwszego ataku wściekłości.
Nie jest aż tak źle! Żeby ci to udowodnić, powiemy ci co dostajesz, kupując bilet do klasy ekonomicznej, biznesowej i pierwszej. Rzucimy nawet okiem na ostatni krzyk mody – klasę ekonomiczną premium. Ale pamiętaj, że specyfikacja miejsca i wszystkie luksusy (albo ich brak) zależą od linii lotniczej, którą lecisz, samolotu i długości lotu.
Klasa ekonomiczna

Czy naprawdę musimy rozwodzić się nad klasą ekonomiczną? Ogólnie mówiąc, dostaniesz miejsce w samolocie, który zabierze cię z punktu A do punktu B. Ale są również pewne różnice, z których najłatwiej zauważyć szerokość siedzenia i ilość miejsca na nogi. Odległość między rzędami wynosi na ogół od 71 do 86 cm, a szerokość od 43 do 83cm. Prawdopodobnie te kilka centymetrów teraz nie robi na tobie wrażenia, ale kiedy twój lot trwa dłużej niż 6 godzin, wierz nam, nabiorą znaczenia! Inne rzeczy, które mogą się różnić to gniazdka elektryczne, Wi-Fi, jedzenie, rozrywka na pokładzie, rodzaj ekranu i poziom obsługi.
Niektóre linie lotnicze wyświetlają proponowane usługi na ekranach dotykowych. Wszystko co musisz zrobić, to wpisać dane swojej karty, dodać do koszyka jedzenie lub przedmioty, które chcesz kupić, a załoga dostarczy zakupy bezpośrednio do twojego miejsca.
Dodatkowe informacje: Air New Zealand proponuje dodatkową usługę w klasie ekonomicznej, która nazywa się Skycouch. Rząd trzech siedzeń można z łatwością rozłożyć i stworzyć łóżko, na którym bez problemu zmieszczą się na leżąco dwie dorosłe osoby. Jeśli lecicie tylko we dwoje, możecie dokupić trzecie miejsce za pół ceny. Genialne!
Klasa ekonomiczna premium

Klasa ekonomiczna premium jest przez różne linie lotnicze inaczej nazywana. W Virgin America – Main Cabin Select, British Airways używają nazwy World Traveller Plus, a w SAS jest to SAS Plus. To wszystko jedno i to samo – ekonomiczna z czymś ekstra za dodatkową opłatą oczywiście. Skoro o tym mowa, cenie biletów wciąż daleko do biznesowych.
Jeśli masz szczęście, za dodatkowe pieniądze dostaniesz dedykowaną poczekalnię na lotnisku, a twoje miejsce będzie w innej części samolotu niż klasa ekonomiczna. Twoje siedzenie prawdopodobnie będzie szersze i będziesz miał więcej miejsca na nogi, większy ekranik, lepsze jedzenie (to może być większy wybór, albo darmowy napój etc) i więcej dozwolonej ilości bagażu. Ale niektóre linie lotnicze naprawdę się starają. W Virgin Atlantic siedzenia mają 53 cm, odległość między rzędami 96 cm, a do swojej dyspozycji masz priorytetowe wejście na pokład, odbiór bagażu, dedykowaną toaletę i gniazdka elektryczne; dodatkowo dostaniesz możliwość wybrania posiłku, napój przed odlotem i drinka po obiedzie i więcej. Ach!
Warto? Wszystko zależy od trasy, linii lotniczej i od tego, czy sądzisz, że te dodatkowe kilka centymetrów, darmowy drink i posiłek robią różnicę.
Dodatkowe informacje: Virgin Atlantic to pierwsze linie lotnicze, które w 1992 roku wprowadziły klasę ekonomiczną premium.
Klasa biznesowa

Mówi się, że jeśli raz polecisz biznes klasą, już nigdy nie będziesz szczęśliwy w ekonomicznej. Rzeczywiście możesz nie widzieć sensu w dokładaniu do klasy ekonomicznej premium, ale różnice między premium, a biznesową widać od razu. To całkiem inny świat.
Mówiąc krótko – wszystko jest lepsze. Od napojów przed lotem (oczywiście w prawdziwym szkle, a nie plastiku), do posiłków serwowanych na prawdziwej porcelanie z prawdziwymi nożami i widelcami (zamiast tanich plastików, jak w ekonomicznej). Poczujesz się totalnie rozpieszczony. W pełni rozkładane siedzenia, które na szerokość mają nawet 86 cm, to ogólny standard dla klasy biznesowej, a odległość między rzędami to nawet 220 cm.
Niektóre linie lotnicze oferują nawet samochód z kierowcą, który podwiezie cię na lotnisko i odwiezie do domu, jeśli mieszkasz w określonej odległości, a większość ma swoje dedykowane poczekalnie (saloniki), a w nich darmowe jedzenie i napoje. Tylko nie pij za dużo… Gigantyczny A380 w liniach Emirates ma na pokładzie cały bar tylko i wyłącznie do dyspozycji pasażerów klasy biznesowej. I nie mówimy tu o składanym stole w przejściu – to prawdziwy, półokrągły, w pełni wyposażony bar, który serwuje gorące i zimne przekąski i wszystkie koktajle, jakie możesz sobie wymarzyć. Czego chcieć więcej? Klasa biznesowa staje się tak dobra, że sporo linii lotniczych w ogóle rezygnuje z pierwszej.
Dodatkowe informacje: Rekordowy czas przelotu z Paryża do Nowego Jorku należy do obecnie przestarzałego Concorde. Lot trwał tylko 2 godziny i 52 minuty, a samolot był tak szybki, że przy lotach na zachód czasem przylatywał do miejsca docelowego o wcześniejszej godzinie niż kiedy wylatywał.
Pierwsza klasa

Na samym szczycie znajduje się pierwsza klasa, zarezerwowana dla celebrytów, sław i bogaczy. Pomyśl o wszystkich luksusach z klasy biznesowej i podnieś do kwadratu. Jednak, poza prywatnością i wielkością siedzenia (pamiętaj, że często jest to raczej indywidualny przedział, a nie miejsce) niewiele można zrobić, żeby pierwsza odróżniała się znacząco od biznesowej. Jedna zauważalna różnica to ta w cenie – miejsca kosztują nawet do pięciu razy więcej niż te w biznesowej. Boli.
Co dostaniesz, kiedy na bilet wydasz tyle co na średniej klasy samochód? Na pewno przestronne siedzenia (nawet do 82 cm szerokości; odległość między nimi do 233 cm). Standard obsługi jest nieporównywalny, a załoga wręcz przewiduje potrzeby pasażerów, nie dając wyprowadzić się z równowagi żadnym sławom, które akurat są na pokładzie. Jakość jedzenia również jest trochę lepsza, a menu jest często układane przez szefów kuchni wyróżnionych gwiazdkami Michelin.
W Emirates A380 robi się dość mocno ekstrawagancko (znowu) – dwie kabiny prysznicowe Spa do wyboru, które tak właściwie są pełnowymiarowymi łazienkami, łącznie z podgrzewaną podłogą. Ale nic nie dorównuje A380 linii lotniczych Etihad. Możesz tam wybrać pomiędzy trzema różnymi apartamentami pierwszej klasy – najbardziej luksusowy jest The Residence – trzypokojowy apartament wraz z salonem, sypialnią (z podwójnym łóżkiem) i prywatną łazienką (z prysznicem oczywiście). A cena? Około £14,000 za bilet w jedną stronę z Londynu do Abu Dhabi.
Dodatkowe informacje: Szacuje się, że American Airlines zaoszczędziły w 1987 około $40,000 (£27,000), usuwając po jednej oliwce z każdej sałatki serwowanej w pierwszej klasie.
Tak to wygląda. Możesz teraz spokojnie latać klasą ekonomiczną, wiedząc, że niczego nie tracisz… Prawda?
Pamiętaj, że na stronach jak SeatExpert , dowiesz się konkretów o poszczególnych klasach w poszczególnych samolotach linii lotniczych. Oczywiście, jeśli robi ci to różnicę. Alternatywnie, strony linii lotniczych na ogół zawierają opis każdej klasy i samolotu, więc możesz poczytać i… zarezerwować ekonomiczną. Jak wszyscy inni.